Olen muuttamassa, mutta sähkösopimus puuttuu – miten toimin?
Sähköjen kytkeytyminen edellyttää voimassa olevaa sopimusta sähkön käyttöpaikalla. Sähkönjakelu ei voi alkaa, jos sopimusta ei ole tehty.
Kun olet muuttamassa, ole hyvissä ajoin ennen muuttopäivää yhteydessä valitsemaasi sähkönmyyntiyhtiöön. Etukäteen tehdyn sähkösopimuksen alkaessa sähköjen kytkentä on maksuton.
Kun olet tehnyt sopimuksen sähkönmyyjän kanssa, muutostasi tulee tieto verkkoyhtiölle myyjän kautta. Erillistä ilmoitusta Alva Sähköverkolle ei ole tarpeen tehdä. Sähkönmyyjän kautta saamme sopimuksen alkamistiedon lisäksi myös asiakastiedot sekä asiakkaan yhteystiedot.
Kun saamme sähkönmyyntiyhtiöltäsi tiedon alkavasta sopimuksesta, järjestelmämme lähettää kytkentää koskevan tekstiviestin, mikäli sähköt eivät ole käyttöpaikassasi päällä jo valmiiksi sopimuksesi alkaessa. Puhelinnumeron saamme sähkönmyyjältäsi. Sähköt kytkeytyvät päälle, kun vastaat viestiin siinä olevien ohjeiden mukaan.
Apua sähkönmyyjän valintaan saat esimerkiksi sahkonhinta.fi -sivustolta.
Jos sähkösopimuksen tekeminen on unohtunut ja käyttöpaikallasi ei ole sähköjä: ota ensimmäiseksi yhteyttä valitsemaasi sähkönmyyjään ja tee sähkösopimus. Jos kytkentä täytyy saada vielä saman päivän aikana ja teet sopimuksen alkamaan nopealla aikataululla eli kuluvalle päivälle, kytketään sähköt käyttöpaikallesi pikakytkentänä. Pikakytkentä on maksullinen (Verkkopalveluhinnasto). Jos sähköjen kytkentä voi odottaa seuraavaan päivään, tee sopimus alkamaan seuraavasta päivästä, jolloin kytkennästä ei veloiteta maksua.
Sähköt ovat poikki maksamattomien Alvan laskujen takia – miten toimin?
Maksuviivetilanteissa ota yhteyttä perintäkumppaniimme. Sieltä saat ajantasaisen tiedon avoimista laskuista, jotka sinun tulee maksaa ennen kuin sähköt voidaan kytkeä takaisin päälle. Otathan myös huomioon, että sähköjen katkaisusta sekä jälleenkytkennästä veloitamme hinnaston mukaiset maksut (Verkkopalveluhinnasto).
Kun maksut ovat kunnossa, perintäkumppanimme ilmoittaa meille, ettei maksamatta olevia laskuja enää ole ja sähköt voidaan kytkeä takaisin päälle.
Huomioithan, että maksuviiveiden takia katkaistuja kohteita kytketään arkisin klo 8–17.
Minulle tuli kytkentäturvallisuuden vahvistusviesti – miten on tarkoitus vastata?
Kun olet tehnyt uuden sähkönmyyntisopimuksen valitsemasi myyjäyhtiön kanssa, myyjä lähettää Alva Sähköverkolle tiedon alkavasta sopimuksestasi. Ennen haluttua kytkennän ajankohtaa järjestelmämme lähettää matkapuhelimeesi tekstiviestin, mikäli sähköt eivät ole käyttöpaikassasi päällä jo valmiiksi silloin kun sopimuksesi alkaa. Kun vastaat tekstiviestiin ohjeiden mukaisesti, sähköt kytkeytyvät päälle asunnossasi.
Viestin sisältö:
Hei! Sähköverkkosopimuksesi alkaa 1.1.2023 sähkönkäyttöpaikalla 643006979000000001, osoitteessa Esimerkkitie 1 as. 1. Varmista, ettei kohteessa ole päällä sähkölaitteita, jotka voivat aiheuttaa tulipalon tai sähköiskun vaaran. Kun olet varmistanut turvallisuuden, vastaa tähän viestiin KYTKE 1536.3306. Kun olemme saaneet vahvistusviestisi, sähköt kytketään automaattisesti sopimuksesi alkamispäivänä tasatunnein klo 8 alkaen. Mikäli automaattinen kytkentä ei onnistu, kytkentää ei tehdä paikan päällä käyden klo 16–08 välisenä aikana. Huomioithan, että jos tilaat pikamuuton yhteydessä kytkennän kuluvalle päivälle, kytkentä maksaa 50 euroa. Ystävällisin terveisin, Alva Sähköverkko Oy
Kun olet varmistanut, ettei kohteessa ole päällä sähkölaitteita tai mitään paloriskiä ei ole, vastaa saamaasi viestiin KYTKE 1536.3306. Kirjoita sana ”KYTKE” isoilla kirjaimilla ja sen perään välilyönnin jälkeen numerosarja juuri sellaisena kuin se saamassasi viestissä on.
Jos kaikki toimii kuten on tarkoitus, sähköjen kytkentään ei vaadita muuta kuin oikein kirjoitettu vastausviesti.
Jos vastausviesti on ok, saat viestin ”Kiitos vastauksesta”.
Jos viestiin ei vastata oikein, saat automaattisen vastausviestin: ”Vahvistus ei onnistunut. Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme puh. 014 366 4010 (ark. 8 – 17). Terv. Alva Sähköverkko Oy.”