Sähköpula syntyy, kun sähkön tuotanto ja kulutus eivät ole tasapainossa. Mikäli sähkön kysyntä Suomessa ylittää sähköntuotannon ja -tuonnin, kantaverkkoyhtiö Fingrid voi vaatia sähkönjakeluyhtiöitä vähentämään sähkökuormia alueillaan. Vähennystoimiin osallistuvat kaikki suomalaiset sähkönjakeluyhtiöt.
Mikäli sähköpula tulee, Alva Sähköverkko saa Fingridiltä vaatimuksen vähentää sähkökuormia verkkoalueellamme. Käytännössä sähkökatkoja kohdennetaan tasapuolisesti kaikille, pois lukien yhteiskunnalle kriittiset kohteet. Tällaisia ovat mm. sairaalat, vesihuolto sekä lämmöntuotanto. Eli lähes kaikki yhteiskunnan sektorit osallistuvat rajoituksiin.
Jakeluverkkoyhtiöt vähentävät sähkön kulutusta alueillaan, jotta saisimme sähköpulatilanteessa pidettyä koko valtakunnan sähkönjakelujärjestelmän tasapainossa. Ellei näin tehtäisi, meille Suomeen kohdistuisi pidempiä, laajempia ja kenties hallitsemattomia sähkökatkoja.
Ilmoitamme asiakkaillemme asiasta heti kun saamme itse tiedon rajoituksista. Tiedotuksen hoidamme yleisiä kanavia pitkin mm. Alva Sähköverkon verkkosivuilla sekä häiriötiedoteviesteinä medialle.
Yksilöidyt, asiakaskohtaiset viestit lähetämme niille asiakkaillemme, jotka ovat tilanneet meiltä häiriötiedotteet. Ellet vielä ole tilannut häiriötiedotteitamme, nyt kannattaa hoitaa asia kuntoon verkkosivujemme kautta alva.fi/monitori.
Huomaathan kuitenkin, että Suomessa saatetaan ajautua sähköpulaan myös nopeasti, jolloin ennakkoviestejä ei ehditä lähettää.
Katkovaade voi tulla verkkoyhtiölle hyvinkin nopealla aikataululla. Näin voi käydä esimerkiksi jonkin tuotantolaitoksen vikaantumisen yhteydessä. Tällöin ennakkoviestejä ei välttämättä ennätetä lähettää. Mikäli taas katkovaade tulee vaikkapa pitkittyneen kovan pakkasjakson seurauksena, asiaan tiedetään paremmin varautua ja myös varoittaa asiakkaita mahdollisesta katkosta jo ennakkoon.
Katkoja tullaan toteuttamaan jakeluverkon sisällä alueittain. Katkoalueet eivät välttämättä kohdistu asuinalueittain. Mitään erityistä todennäköisintä katkoaluetta ei myöskään ole, vaan katkot tulevat kohdistumaan tasaisesti koko jakelualueelle.
Mikäli Fingridiltä tulee katkovaade, aloitamme sähkökuormien katkomisen järjestelmällisesti. Alva Sähköverkon alueella asiakaskohtainen sähkökatko on kestää noin puolitoista tuntia. Sen jälkeen sähkö palautetaan.
Mikäli sähköpulatilanne pitkittyy, samalta asiakkaalta katkaistaan sähköt uudelleen 4½ tunnin kuluttua. Tällä syklillä katkot eivät merkittävästi laske sisäilman lämpötilaa, eivätkä vaikuta pakasteisiin.
Eivät välttämättä. Kaupungissa sähkökatkoja ilmenee harvoin, mutta esimerkiksi laiterikkojen ja kaapelivaurioiden takia sähkökatkoja saattaa tulla muutenkin.
Mikäli talvella tulee poikkeuksellisen pitkä, tuuleton pakkasjakso tai jossain tuotantolaitoksessa tapahtuu merkittävä laiterikko, katko on mahdollinen.
Veden tulo saattaa loppua sähkökatkon aikana, mutta se riippuu muun muassa siitä, minkä painepiirin alueella kiinteistö sijaitsee. Siksi on hyvä varata vettä muun kotivaran ohella ennen sähkökatkon alkua.
Noin 1½ tunnin sähkökatkojen aikana kiinteistöjen sisälämpötilat eivät merkittävästi laske. Sähköt eivät katkea kaukolämpöverkkoa ylläpitäviltä laiteasemilta.
Kaikkien suomalaisten omilla sähkönsäästötoimilla on suuri vaikutus, etenkin huippukulutustunneilla, jotka ovat arkisin klo 8–10 ja klo 17–19. Kulutusta on hyvä ajoittaa halvimmille tunneille, mikäli mahdollista, sillä halvimpina hetkinä sähköä on parhaiten saatavilla. Helppo tapa seuraamiseen on esimerkiksi Fingridin Tuntihinta-applikaatio.
Olemme koonneet varautumisohjeita artikkeliimme Näin varaudut sähkökatkoon. Tutustu myös sivustoon 72tuntia.fi.
Ikävä kyllä, ei saa. Sähkömarkkinalain perusteella kuluttajalla on oikeus sähkönjakelussa olevan virheen perusteella hinnanalennukseen tai vahingonkorvaukseen. Sähköpulatilanteeseen perustuvissa sähkökatkoissa kyse ei ole sähkönjakelussa olevasta virheestä, eivätkä edellä mainitut virhevastuuseen perustuvat korvaukset tule maksettavaksi.
Fingrid on koonnut kattavasti tietoa omalle sivustolleen.