Viranomais- ja asiantuntija-arvioiden mukaan on mahdollista, että Suomessa joudutaan sähköpulaan tulevien kuukausien aikana. Näin saattaa käydä ensi talven kovimpien pakkasten aikaan. Myös merkittävissä sähköntuotannon tai -siirron valtakunnallisissa häiriötilanteissa sähköpulaan voidaan joutua lauhankin sään aikaan. Alva Sähköverkon asiakkailla ei ole syytä huoleen, mutta kaupunkilaisten on hyvä varautua tilanteeseen etukäteen.
Siirry tästä Sähköpula-sivustolle
Jyväskylän kantakaupungin alueella sähkön siirrosta vastaava jakeluverkkoyhtiö Alva Sähköverkko on varautunut tulevaan. Ennakoivat toimet on suunniteltu tarkasti ja mahdollisen sähköpulan laukaisemat toimenpiteet on harjoiteltu ennakkoon.
Sähkön tuotanto- ja kulutustilanteen kiristyessä Fingrid käyttää kolmiportaista varoitusmenettelyä. Varautumistason ylin taso on merkki valtakunnallisesta sähköpulasta, jolloin sähkön tuotanto ja tuonti eivät Suomessa riitä kattamaan kulutusta. Jotta sähköjakelujärjestelmä ei Suomessa ”kaadu”, kaikki sähkön jakeluverkkoyhtiöt, kuten Alva Sähköverkko, joutuvat hetkellisesti vähentämään sähkön kulutusta alueillaan.
Sähkökatkoja kierrätetään alueelta toiselle
Yksittäiset sähkökatkokset ovat ymmärrettävästi asiakkaiden kannalta ikävä asia. Paikallisilla sähkökatkoilla suomalaiset jakeluverkkoyhtiöt pyrkivät varmistamaan sen, että välttyisimme koko Suomessa laajoilta, pitkäkestoisilta ja kenties hallitsemattomilta sähkökatkoilta.
Sähköpulatilanteessakaan koko kaupunki ei pimene yhtä aikaa. Mikäli saamme Fingridiltä pyynnön vähentää sähkönkulutusta, toteutamme katkot ennalta laatimamme ohjelman mukaisesti. Sähkökatkoja kierrätetään kaupunginosasta toiseen ja ne koskevat kaikkia asuinalueita ja kaikkia asiakkaitamme, pois lukien yhteiskunnan toiminnan jatkuvuuden kannalta kriittiset asiakkaat.
Sähkökatkon kesto on asiakaskohtaisesti noin puolitoista tuntia kerrallaan, ja mikäli sähköpula pitkittyy, tehdään uusi katko 4 ½ tunnin kuluttua.
Kriittiset kohteet eivät pimene
Sähkökatkon vaikutus asiakkaille pyritään aina minimoimaan siten, että sen vaikutus on mahdollisimman pieni: kiinteistön sisälämpötilat eivät merkittävästi laske, eivätkä kotitalouksissa pakasteet ennätä sulaa. Yhteiskunnallisesti kriittiset kohteet, esimerkkinä sairaala, pyritään jättämään katkon ulkopuolelle niin pitkään kuin se on suinkin mahdollista.
Varaudu ennakkoon – tilaa häiriötiedoteviestit!
Jokainen voi ehkäistä sähköpulan syntymistä vähentämällä sähkön käyttöä omassa arjessaan. Kotitalouksissa on hyvä myös varautua sähkökatkoihin etukäteen: miettiä miten niihin varustaudutaan (esimerkiksi pitää matkapuhelimien akut täynnä, varata paristoja taskulamppuun jne.) ja miten sähkökatkon aikana toimitaan. Lisätietoa varautumisesta verkkosivuiltamme Näin varaudut sähkökatkoon.
Omaa kotitaloutta koskevista sähkökatkoista ilmoitetaan häiriötiedoteviestillä, jotta asiakkaat voivat varautua katkoihin ennalta. On kuitenkin mahdollista, että sähköpulaan saatetaan ajautua nopeasti. Tällöin ennakkoviestejä ei ehditä lähettää.
Kun sähkökatkot voidaan ennakoida, lähetämme Alvan häiriötiedotepalvelun avulla tiedot omaan osoitteeseen kohdistuvista, häiriötilanteista johtuvista käyttökatkoista niin sähkön, lämmön kuin veden jakelussa. Häiriötiedoteviestit on mahdollista saada sähköpostin ohella myös tekstiviestinä.
Häiriötiedotepalvelun saa käyttöön joko rekisteröitymällä Alvan sähköiseen asiakaspalveluun Monitoriin alva.fi/monitori tai soittamalla asiakaspalveluumme p. 014 366 4010 sen aukioloaikoina.