Veden etäluenta on moderni tapa hallita ja seurata vedenkulutusta entistä tehokkaammin. Etäluettavat vesimittarit ja niitä tukevat pilvipalvelut tarjoavat vesihuoltolaitoksille kattavan ratkaisun. Alva on yksi johtavista toimijoista tällä alalla.
Alva Vesi on veden etäluennan pilvipalvelu, joka on suunniteltu vesihuoltolaitosten tarpeisiin ja mahdollistaa vedenkulutuksen seurannan ja hallinnan yhdestä näkymästä. Vesimittareiden tuottama data on helposti saatavilla pilvipalvelussa, mikä antaa lähes reaaliaikaisen näkymän kulutukseen, kustannuksiin ja mahdollisiin hälytyksiin. Tämä kokonaisvaltainen palvelu tukee vesihuollon omaisuudenhallintaa ja auttaa ennakoivien toimenpiteiden kohdentamisessa.
Palvelua ei ole sidottu mihinkään tiettyyn teknologiaan, vaan vesihuoltolaitokset voivat valita omiin tarpeisiinsa parhaiten sopivan alustan, kuten LoRaWAN, NB-IoT tai Sigfox.
Alvan vesihuoltopäällikkö Atte Pakkanen kertoo, että Jyväskylässä veden etäluentaan siirtyminen on edennyt hyvää vauhtia.
– Jyväskylässä puolet asiakkaista on siirretty etäluettavien mittareiden piiriin. Tämä on monivuotinen projekti, joka käynnistyi konkreettisesti vuonna 2022. Asennukset etenevät asuinalue kerrallaan.
Tehokkaampaa seurantaa ja tarkempaa tietoa
Veden etäluentajärjestelmä tuo merkittäviä hyötyjä vesihuoltolaitoksille sekä loppukäyttäjille. Järjestelmän avulla vedenkulutuksen seuraaminen muuttuu yksinkertaisemmaksi ja tarkemmaksi, mikä puolestaan auttaa vähentämään laskuttamatonta vettä – eli vettä, joka jää mittaamatta ja laskuttamatta esimerkiksi vuotojen vuoksi. Tarkat ja ajankohtaiset kulutustiedot ovat arvokkaita, kun vesihuoltolaitos tekee strategisia päätöksiä infrastruktuurin ylläpidossa ja kehittämisessä.
Pakkanen nostaa esille etäluennan merkityksen myös loppukäyttäjän kannalta.
– Asiakkaat saavat reaaliaikaisesti tietoa vedenkulutuksestaan Alvan käyttöliittymän kautta. Valistuneet kuluttajat haluavat tietää, kuinka paljon vettä kuluu ja mitä se maksaa. Tämä on myös kaikkien kannalta hyvä asia, sillä kun asiakas käyttää vettä säästeliäästi, vesihuoltolaitoskin voi ylläpitää vesihuoltopalvelujaan resurssiviisaasti.
Veden etäluenta ei ainoastaan helpota kulutuksen seurantaa, vaan sen avulla voidaan myös automatisoida laskutusta.
Ympyrä sulkeutuu
Pakkanen korostaa veden etäluennan roolia vesihuollon kokonaisuuden hallinnassa ja kehittämisessä. Vesihuoltojärjestelmään liittyvän reaaliaikaisen datan kerääminen ja tarkastelu on ollut jo pitkään mahdollista veden kiertokulun alkupäässä eli vedentuotantolaitoksilla ja verkostopumppaamoilla sekä jätevedenpuhdistamolla. Näistä poiketen asiakasmittauksissa lukemataajuus on ollut yksi vuosi ja tämä tieto on perustunut asiakkaan omaan manuaaliseen luentaan ja ilmoitukseen.
– Olemme innoissamme ympyrän sulkeutumisesta, kun pääsemme reaaliaikaiseen vedenkulutuksen mittaukseen myös siinä tärkeimmässä vesihuoltopalveluiden kohdassa, eli asiakasliittymissä. Ennen saimme reaaliaikaisesti virtaamatietoa mm. veden tuotantolaitoksilta ja jätevedenpuhdistamoilta, mutta asiakasrajapinnassa oli virtaamadatan suhteen ”musta aukko”. Nyt olemme ottamassa ison harppauksen, kun saamme kaiken tämän datan käyttöömme ja voimme tarkastella esimerkiksi laskuttamattoman talousveden ja jäteveden määrää alueittain käytännössä reaaliaikaisesti. Tämä auttaa meitä analysoimaan aivan uudella tavalla talousveden kulutusta ja jakelua.
Ajantasaiset hälytykset ja nopeammat toimenpiteet
Yksi veden etäluennan merkittävimmistä hyödyistä on tieto hälytyksistä silloin, kun ne tapahtuvat. Esimerkiksi putkivuodoista tai poikkeavasta vedenkäytöstä aiheutuvat hälytykset voidaan lähettää paitsi vesihuoltolaitokselle, myös suoraan veden käyttäjille. Tämän myötä ongelmiin on mahdollista reagoida nopeasti ennen kuin vahingot kasvavat. Reaaliaikainen tieto ja sen helppo hallittavuus lisäävät toimintavarmuutta ja auttavat vähentämään veden hävikkiä.
Etäluentadata on tärkeää myös verkoston ylläpidossa.
– Etäluentadata on äärimmäisen arvokasta. Kun tiedämme verkoston kunnon ja tunnistamme vuotoja, voimme kohdentaa ennakoivia tutkimustoimenpiteitä ja investointeja tehokkaammin ja oikea-aikaisemmin. Tämä auttaa meitä menestymään omaisuudenhallinnassa, Pakkanen toteaa.
Edelläkävijä vesihuollon kehityksessä
Alva on tunnettu edelläkävijänä vesihuollon digitalisaation saralla.
– Alva on itse vesihuoltolaitos, ja olemme kehittäneet näitä ratkaisuja alusta alkaen vesihuoltolaitosten tarpeiden pohjalta. Meillä on vahva kokemus tiedolla johtamisesta, Pakkanen kertoo.
Tämä pitkäjänteinen kehitystyö on tuottanut myös tunnustusta.
– Olemme saaneet ISO 55001 -sertifikaatin omaisuudenhallinnan johtamisjärjestelmästä, mikä on ollut merkittävä saavutus alalla, Pakkanen lisää.
Sertifikaatti heijastaa Alvan sitoutumista jatkuvaan parantamiseen, omaisuudenhallinnan kehittämiseen ja innovatiivisuuteen vesihuollossa.
– Etäluettavien kulutusmittausten ansiosta pystymme taas ottamaan tällä tiellä yhden tärkeän kehitysaskeleen eteenpäin asiakkaidemme hyväksi, Pakkanen sanoo.