Veden etäluenta on moderni tapa hallita ja seurata vedenkulutusta entistä tehokkaammin. Etäluettavat vesimittarit ja niitä tukevat pilvipalvelut tarjoavat vesihuoltolaitoksille kattavan ratkaisun. Alva on yksi johtavista toimijoista tällä alalla.
Iisalmen Vesi aloitti viime vuonna siirtymisen Alva Vesi -etäluentapalveluun.
– Iisalmessa halusimme tarjota kuntalaisille parempaa palvelua veden toimituksen suhteen ja sen vuoksi aloitimme yhteistyön Alvan kanssa. Kuluttajaportaalin myötä asiakkaat voivat paremmin seurata kulutustaan ja saada vuoto- ja jäätymishälytyksiä, kun tieto kulkee reaaliajassa, kertoo Iisalmen Veden vesihuoltopäällikkö Tomi Autio.
Autio korostaa myös palvelun tuomia etuja hallinnon ja laskutuksen suhteen.
– Tämä sujuvoittaa asioita paljon laskutuksen ja hallinnon osalta sekä tuo ennustettavuutta laitoksen tuloihin.
Kokonaisvaltainen pilvipalvelu tehostaa seurantaa ja tarjoaa tarkempaa tietoa
Alva Vesi on veden etäluennan pilvipalvelu, joka on suunniteltu vesihuoltolaitosten tarpeisiin mahdollistamaan vedenkulutuksen seurannan ja hallinnan yhdestä näkymästä. Vesimittareiden tuottama data on helposti saatavilla pilvipalvelussa, mikä antaa lähes reaaliaikaisen näkymän kulutukseen ja mahdollisiin hälytyksiin. Lisäksi palvelu mahdollistaa sen, että vesihuoltolaitos voi halutessaan tarjota asiakkailleen näkymän lähes reaaliaikaiseen veden kulutustietoon. Tämä kokonaisvaltainen palvelu tukee vesihuollon omaisuudenhallintaa ja auttaa ennakoivien toimenpiteiden kohdentamisessa.
Järjestelmän avulla vedenkulutuksen seuraaminen muuttuu yksinkertaisemmaksi ja tarkemmaksi, mikä puolestaan auttaa vähentämään laskuttamatonta vettä – eli vettä, joka jää mittaamatta ja laskuttamatta esimerkiksi vuotojen vuoksi. Tarkat ja ajankohtaiset kulutustiedot ovat arvokkaita, kun vesihuoltolaitos tekee strategisia päätöksiä infrastruktuurin ylläpidossa ja kehittämisessä.
Palvelua ei ole sidottu mihinkään tiettyyn tiedonsiirtoteknologiaan, vaan vesihuoltolaitokset voivat valita omiin tarpeisiinsa parhaiten sopivan tiedonsiirtomenetelmän, kuten LoRaWAN, NB-IoT tai Sigfox.
Ajantasaiset hälytykset ja nopeammat toimenpiteet

Yksi veden etäluennan merkittävimmistä hyödyistä on tieto hälytyksistä silloin, kun ne tapahtuvat. Autio kertoo, että suurimpia haasteista Iisalmessa on aiheuttanut putkivuodot sekä pitkät pakkasjaksot, jolloin vesimittarit jäätyvät.
– Nyt, kun siirrymme etäluettavaan järjestelmään, voimme toimittaa jäätymishälytyksen Alvan järjestelmän kautta, jolloin asiakas säästyy vuodoilta, kunhan palvelu on otettu käyttöön.
Hälytykset lähetetään vesihuoltolaitoksen lisäksi myös suoraan veden käyttäjille. Tämän myötä ongelmiin on mahdollista reagoida nopeasti ennen kuin vahingot kasvavat. Reaaliaikainen tieto ja sen helppo hallittavuus lisäävät toimintavarmuutta ja auttavat vähentämään veden hävikkiä.
Etäluentadata on tärkeää myös verkoston ylläpidossa.
Yhteistyö Alvan kanssa sujunut erinomaisesti
Autio kertoo, että yhteistyö Alvan kanssa on ollut helppoa ja sujuvaa.
– Alvan porukka on ymmärtäväistä ja avuliasta. Jos on tullut jotain ongelmia vastaan, ne on aina selvitetty asiallisesti ja jouhevasti, Autio sanoo.
Alva on tunnettu edelläkävijänä vesihuollon digitalisaation saralla ja sai ensimmäisenä Suomessa ISO 55001 -sertifikaatin omaisuudenhallinnan johtamisjärjestelmästä. Sertifikaatti heijastaa Alvan sitoutumista jatkuvaan parantamiseen, omaisuudenhallinnan kehittämiseen ja innovatiivisuuteen vesihuollossa.
– Suosittelen Alvaa myös muille vesihuoltolaitoksille. Yhteistyö on ollut koko ajan sujuvaa, kehitystyö nopeaa eikä tuotetta ole pilattu hinnalla. Kehitetään yhteistyöllä samaan malliin, Autio sanoo.