Alva-yhtiöt Oy on toisena vuonna peräkkäin saavuttanut Future Workplaces -sertifikaatin, joka perustuu Siqni-henkilöstökyselyn tuloksiin. Tunnustus osoittaa, että työntekijöidemme hyvinvointiin ja työyhteisön kehittämiseen panostaminen on tuottanut merkittäviä tuloksia.

Kyselytutkimuksessa mitataan niin sanottua Liekki-indeksiä. Indeksi kuvaa keskiarvoa työpaikalla toteutuvista asioista, jotka työntekijät kokevat merkityksellisiksi työhyvinvoinnin ja motivaation kannalta. Alvan työntekijöiden merkityksellisimpien asioiden viiden kärkeen nousivat

  • mielekkäät työtehtävät 
  • työpaikan varmuus ja jatkuvuus 
  • työn ja vapaa-ajan tasapaino 
  • oikeudenmukainen palkka ja luontaisedut 
  • vapaus tehdä töitä ajasta ja paikasta riippumatta


Siqni-sertifiointi edellyttää Liekki-indeksin korkean tason lisäksi myös kyselyssä mitattavasta suositteluindeksistä hyvää tulosta. Sertifikaatin saamiseksi yhteisindeksin on oltava vähintään 80 (asteikolla 0-100). Alva saavutti huikean indeksituloksen 82, mikä oikeutti jopa viime vuotta paremmalla tuloksella (80) Future Workplaces ’24 -sertifikaattiin. Työntekijöidemme tyytyväisyys työpaikkaan näkyy heidän halussaan jakaa kokemuksiaan myös ulospäin.

– Siqni-kyselytulosten paraneminen ja sertifioinnin uusiminen on kaikkien alvalaisten ansiota. Kyse on kulttuurin muutoksesta, johon kukaan meistä ei yksin pysty, vaan se vaatii rakentavaan keskusteluun heittäytymistä meiltä kaikilta, kertoo Alvan toimitusjohtaja Tuomo Kantola, ja jatkaa:

– Erityisesti olin ilahtunut siitä, että tällä kertaa suurin hyppäys tapahtui kokemuksessa esihenkilötyöstä. Olemme panostaneet esihenkilöidemme taitoihin johtaa ja tukea tiimejään entistä paremmin. Lisäksi olemme ottaneet käyttöön vuosikelloon rytmitetyt esihenkilön ja alaisen väliset säännölliset keskustelut, joissa yhtenä vakioaiheena on työhyvinvointi. Uskon näiden keskusteluiden olevan merkittävä taustatekijä parantuneeseen työntekijäkokemukseen ja keskustelukulttuuriin.

Säännölliset henkilöstökyselyt tarjoavat mahdollisuuden kaikille työntekijöillemme tuoda esiin ajatuksiaan ja kokemuksiaan, jotta voimme yhdessä kehittää työympäristöämme entistä paremmaksi. Hyvä työntekijäkokemus heijastuu suoraan laadukkaina palveluina asiakkaillemme.


Siqni on henkilöstökysely, jossa työntekijä valitsee ensin viisi itselleen merkityksellisintä asiaa ja kertoo sitten, miten ne toteutuvat ja miten niiden pitäisi toteutua. Vastausten avulla yritys ymmärtää työntekijöistä ja työyhteisöstä kaikkein merkityksellisimmän ja priorisoi kehitystoimenpiteet oikein – ja johtaa paremmin. www.siqni.fi