Tekstiviestipalvelu mahdollistaa nopean tiedonvälityksen esimerkiksi äkillisissä veden jakeluun liittyvissä häiriötilanteissa. Palvelun avulla voidaan myös etukäteen tiedottaa suunnitteilla olevista veden käyttökatkoista. Tammelassa tekstiviestipalvelu otettiin käyttöön toukokuussa 2020 osana Digiaaltoa eli digitalisoitua vesihuollon verkkotietojärjestelmää. Palvelu tarjoaa kuntalaisille ajankohtaista tietoa vedenjakeluun liittyvissä asioissa ja lisää siten kunnan vesihuollon toimintavarmuutta.
Häiriön tai suunnitellun katkon piiriin jäävän alueen määrittely perustuu vesiverkkojen digitaalisiin johtotietoihin. Tekstiviestipalvelussa viestit on mahdollista kohdentaa tilannekohtaisesti juuri niille kiinteistöille tai kotitalouksille, joita asia koskee. Häiriö- ja katkotilanteista tiedottamisen lisäksi Tammela on käyttänyt tekstiviestipalvelua asiakkaiden informoimiseen.
– Olemme lähettäneet viestiä asiakkaille myös esimerkiksi silloin kun olemme havainneet vuotoepäilyn kiinteistön etäluennassa olevasta mittarista, kertoo Jonne Räsänen Tammelan Vesihuollosta.
Paperitiedotteista askel digitaalisen viestinnän aikaan
Tammelassa tekstiviestipalvelun käyttö on ollut viikoittaista ja käyttökokemukset ovat olleet positiivisia. Myös kunnan vesihuollon asiakkaat ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan.
Aikaisemmin kunnan vesilaitos tiedotti asioista perinteisemmin esimerkiksi lehti-ilmoituksilla ja paperisilla tiedotteilla. Vaikka verkkosivut ja sosiaalinen media toimivat tiedotuskanavina aikaisemminkin, jouduttiin lisäksi turvautumaan niin lehti-ilmoituksiin kuin paperitiedotteisiin. Tekstiviestipalvelun käyttöönoton myötä Tammelan Vesihuolto otti tiedottamisessaan askeleen eteenpäin.
– Kun enää ei tarvitse jakaa suurta määrää paperitiedotteita, oma työ on helpottunut suuresti. Aikaisemmin lähetin paljon viestejä omasta työpuhelimesta. Kun asiakas sitten soitti takaisin, asian selvittelyyn upposi huomattava määrä työaikaa. Nyt viestit lähettää vesilaitos, joten asiakasyhteydenototkin jakautuvat useammalle vesilaitoksessa työskentelevälle. Nopeus ja työajan säästyminen ovat suurimmat hyödyt, toteaa Räsänen.
Tekstiviestit voi tilata kännykkään tai sähköpostiin maksutta. Tammelan Vesihuollon asiakkaista jo jopa yli 96 % on ottanut tekstiviestipalvelun käyttöön.
– Olemme kannustaneet palvelun käyttöön ottamiseen kaikessa vesilaitoksen viestinnässä ja muistuttelemme asiasta, jotta saisimme siitä mahdollisimman kattavan. Kunhan meillä on ihan varmasti kaikkien asiakkaiden ajantasaiset yhteystiedot, voimme kenties luopua paperitiedotteista kokonaan, kiteyttää Räsänen.
Tekstiviestipalvelu oli osa Alvan Digiaalto-hanketta, joka on päättynyt 31.12.2022. Hankkeen päätyttyä Digiaalto-asiakkaidemme tuki ja palvelut jatkuvat ennallaan.