Alva Sähköverkon korvauskäytännöt pohjautuvat sähkömarkkinalakiin sekä verkkopalveluehtoihin VPE2024.
Sähköntoimituksen virhe
Jakeluverkostossa olevat sähkökatkot ovat osa normaalia jakeluverkkotoimintaa, joten kuluttajalaitteiden tulee kestää normaalista toiminnasta johtuvat jännitekuopat ja sähkökatkokset. Jakeluverkkoyhtiö on korvausvelvollinen vain, jos sähkönlaadussa on ongelmia tai verkkopalvelussa on tapahtunut jokin muu verkkopalveluehtojen luvun 11 mukainen virhe. Sähkönjakeluverkon normaaleja sähkökatkoksia ei lueta verkkopalveluvirheeksi, joten näiden aikana ilmenneitä laiterikkoja tai muusta toiminnasta syntyneitä kustannuksia emme korvaa. Kuluttaja on verkkopalvelusopimuksen tehdessään hyväksynyt verkkopalveluehdot. Myöskään sähkömarkkinalaki ei edellytä jakeluverkoilta keskeytyksettömyyttä. Sähkömarkkinalain 588/2013 pykälässä 51 kuvataan jakeluverkon toiminnan laatuvaatimukset ja pykälässä 97 kuvataan sähköntoimituksen virhettä.
Sähköjen palautumisesta aiheutuvat jännitepiikit (transienttiylijännite) ovat sähkönjakelun normaali kytkentäilmiö, joten kaikkien CE-merkittyjen kuluttajalaitteiden tulee ne kestää. Nämä transienttipiikit aiheutuvat yleensä sähkönkäyttöpaikoilla kytkeytyvistä laitteista, ja voivat olla suuruudeltaan jopa 5–30 -kertaisia normaaliin käyttöjännitteeseen verrattuna. Sähkömarkkinalaissa esitetyn verkkopalvelun virheen kriteerit täyttyvät vain, jos ylijännite on pitkäkestoista. Erityisen herkät laitteet olisi hyvä suojata esimerkiksi UPS-järjestelmillä tai ylijännitesuojilla.
Laiterikkotapauksissa tulee kääntyä ensisijaisesti laitteen myyjän puoleen ja pyytää laitteen takuukorjausta. Myös uusissa laitteissa voi olla valmistusvirheitä tai huonoja komponentteja, jotka saattavat hajota näiden normaaleiden verkkoilmiöiden aikana. Mikäli laitevalmistaja tai myyjä ei suostu laitteen takuukorjaukseen, kannattaa olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiöön.
Vakiokorvaukset
Sähkömarkkinalain 100 § mukaan loppukäyttäjillä on oikeus vakiokorvaukseen jos sähköt ovat poikki yli 12 tuntia. Korvaus riippuu katkon pituudesta ja on 10-200 % vuotuisesta verkkopalvelumaksusta. Kuitenkin korkeintaan 2000 euroa. Korvaus hyvitetään automaattisesti eikä vaadi asiakkaalta toimenpiteitä.