Vesilasku

Etäluettavien kohteiden laskut lähtevät asiakkaille neljä kertaa vuodessa tammi-, huhti-, heinä- ja lokakuussa. Suurimmille yrityksille lähetämme laskun joka kuukausi.

Arviolaskutukseen perustuvan vesilaskun lähetämme neljä kertaa vuodessa maalis-, kesä-, syys-  ja joulukuussa. Veden laskuista kolme on arviolaskua ja neljäs on tasauslasku.

Vesilasku koostuu käyttö- ja perusmaksuista

Kaikilla yhden huoneiston pientaloilla on kiinteät veden toimitushinnastomme mukaiset perusmaksut. Yhtä huoneistoa suurempien asuinkiinteistöjen sekä veden ja viemäröinnin kannalta asuinkiinteistöihin rinnastettavien kiinteistöjen perusmaksu määräytyy kiinteistön vesimittarin koon perusteella (hinnastot ja sopimusehdot).

Käyttömaksun perusteena on kiinteistön käyttämän veden määrä, joka mitataan Alvan omistamalla vesimittarilla. Käyttömaksu peritään erikseen veden toimittamisesta ja jäteveden siirrosta. Uuden sopimuksen ensimmäinen veden vuosikäyttöarvio perustuu laskennalliseen vedenkäyttöodotukseen eli vuosikäyttöarvioon. Lukemailmoituksen jälkeen veden käyttöarvio päivittyy edellisen vuoden toteutuneen veden käytön perusteella seuraavan vuoden arviolaskutuksen perusteeksi.

Vesimittarilukema ja tasauslasku

Osalla asiakkaistamme on etäluettava vesimittari, jolloin lasku perustuu aina todelliseen kulutukseen eikä mittarilukemaa tarvitse ilmoittaa. Lisää etäluettavista vesimittareistamme ja Alvan siirtymisestä veden kulutuksen etäluentaan voit lukea täältä.

Mikäli vesimittari ei ole etäluettava, veden kulutuksen määrittämiseksi vesimittarilukema tulee ilmoittaa vuosittain. Mittarilukeman voit ilmoittaa

Oma Alva -palvelussamme, jos olet kuluttaja-asiakkaamme
– osoitteessa asiakas.alva.fi/ilmoitamittarilukema tai
– kirjautumalla sähköiseen asiointipalveluumme Monitoriin.

Mikäli lukeman ilmoittaminen ei ole mahdollista sähköisesti, voit palauttaa Alvan vuosittain lähettämän veden lukemanilmoituskortin postitse.

Lukemailmoituksen jälkeinen lasku on tasauslasku. Tasauslasku perustuu vesimittarilukemiin ja toteutuneeseen vedenkäyttöön mittarinluentojen välillä. Toteutuneesta kulutuksesta vähennetään lukemailmoitusten välissä laskutetut arvion mukaiset veden käyttömaksut. Mikäli olet käyttänyt arvioitua vähemmän vettä, hyvitämme erotuksen tasauslaskulla. Arvioitua suuremman vedenkäytön veloitamme vedenkäytön tasauksen yhteydessä. Tasauslasku sisältää myös arviomaksut laskutuskauden loppuun, ennakkotiedotteen seuraavien laskutuskausien arvioiduista eräpäivistä sekä laskujen summista. Perusmaksut ovat kiinteitä maksuja, joita ei hyvitetä tasauslaskulla.

Jos tarvitset kopion laskustasi tai haluat varmistaa, oletko maksanut kaikki laskusi, kätevimmin se onnistuu Oma Alva -palvelussamme, jossa voit myös tilata e-laskun sekä ilmoittaa tilinumerosi mahdollisia hyvityksiä varten.

Hyvityslaskut

Jos tasauslaskulla sinulle jää kuluvan laskutusjakson arviolaskun jälkeen hyvitettävää alle 100 euroa, hyvitämme summalla seuraavaa/seuraavia laskujasi. Tätä suuremmat hyvitykset maksamme ilmoittamallesi pankkitilille. Tilinumeron voit ilmoittaa meille Oma Alvassa. Jos et ole ilmoittanut tilinumeroa mahdollisia hyvityksiä varten eräpäivään mennessä, palautamme hyvityksen maksuosoituksena. Pankki ilmoittaa sinulle saapuneesta maksuosoituksesta, jonka voit noutaa pankista kirjeen ohjeiden mukaisesti.

Ylisuoritukset

Kun sopimus on voimassa, hyvitämme asiakkaan mahdolliset alle sadan euron ylisuoritukset seuraavalla/seuraavilla laskuilla. Tätä suuremmat ylisuoritukset palautamme ilmoittamallesi pankkitilille. Tilinumeron voit ilmoittaa meille Oma Alvassa. Palautuksesta perimme palveluhinnastomme mukaisen kulun 8 euroa.

Yritysasiakkaille palautamme liikasuoritukset asiakkaan ilmoittamalle pankkitilille ilman eurorajaa. Palautuksesta perimme palveluhinnastomme mukaisen kulun 8 euroa.

Maksutapavaihtoehdot

Maksutapavaihtoehtoina on sähköinen lasku tai perinteinen paperilasku. Kivran käyttäjille paperilasku lähetetään digipostina Kivraan. Kuluttaja-asiakkaamme voivat tehdä uuden e-laskusopimuksen kätevästi Oma Alvassa. Laskun voi myös maksaa Oma Alvassa. Yritysasiakkailla verkkolasku otetaan käyttöön ilmoittamalla yrityksen verkkolaskuosoitteet Alvan asiakaspalveluun.

Maksujen viivästymiset ja maksuhuomautukset

Mikäli et kuluttaja-asiakkaanamme pysty maksamaan laskuasi eräpäivään mennessä, voit Oma Alvassa pyytää meiltä lisäaikaa laskun maksamiseen. Lue lisää maksujen viivästymisistä sekä maksuhuomautuksista tältä sivulta: alva.fi/asiakaspalvelu/laskutus/maksun-viivastyminen/