Kuluttaja-asiakkaiden lämpölasku

Kuluttaja-asiakkaidemme lämpölasku sisältää lämmön perusmaksun sekä kulutukseen perustuvan energiamaksun. Omakotitalojen ja paritalojen kuukausittaiset perusmaksut perustuvat kiinteistön rakennustilavuuteen.

Kaukolämpö, usein kysytyt kysymykset

Yritysasiakkaiden lämpölasku

Yritysasiakkaidemme lämpölasku sisältää huipputehomaksun, energiamaksun ja paluuveden osuuden.

Laskunlukuohje

Vuosikäyttöarvio: Ei perustu todelliseen kulutukseen vaan on laskennallinen arvio, ei vaikuta laskun loppusummaan.

Suurin tehoarvo: Laskutusjakson korkein huipputehomaksu, ei vaikuta laskun loppusummaan.

Paluuveden lämpötila: Vaikuttaa paluuvesimaksuun hyvityksenä tai laskutuksena. On voimassa vain lämmityskauden aikana yritysasiakkailla.

Jäähtymä: Kaukolämpöveden jäähtymä kuvaa lämpötilaeroa kiinteistöön saapuvan menoputken ja kiinteistöstä poistuvan paluuputken välillä.

Huipputehomaksu (laskussa rivi tehomaksu) lasketaan liukuvasti kolmen vuoden ajalta. Laskennassa huomioidaan 5 suurinta tuntiarvoa, joista kaksi suurinta vähennetään pois ja jäljelle jääneistä kolmesta arvosta lasketaan keskiarvo. Laskun seliterivillä näytetään vähennyksen jälkeiset 3 suurinta arvoa sekä millä tunnilla nämä arvot ovat mitattu. Laskutusrivillä puolestaan näytetään näiden kolmen arvon keskiarvon mukainen huipputehomaksun määrä. Huipputehomaksuun voi vaikuttaa tasaamalla lämmön kulutuksen tehopiikkejä (apuna tässä voi olla esimerkiksi Energiaoptimointi-palveluumme kuuluva lämmön kulutusjousto).

Energiamaksu määräytyy kulutetun energiamäärän perusteella, joten siihen on mahdollista vaikuttaa energiankäyttöä tarkkailemalla ja välttämällä turhaa lämpimän veden kulutusta, liiallista tuuletusta ja säätämällä lämpötilat optimaalisiksi.

Paluuvesimaksu määräytyy paluuveden lämpötilan kuukausikeskiarvon mukaisesti. Laskutukseen tai hyvitykseen voi vaikuttaa huolehtimalla, että lämpölaitteet ovat kunnossa ja toimivat oikein, jolloin paluuveden lämpötila on mahdollisimman matala. Huoltopalvelumme auttavat selvittämään ja ratkaisemaan mahdolliset laitteistossa olevat viat.

Laskujen seuranta ja maksujen viivästyminen

Laskukopion ja laskujesi tilan saat kätevästi kirjautumalla sähköiseen palveluumme Oma Alvaan (kuluttaja-asiakkaat) tai asiointipalveluumme Monitoriin (yritys- ja taloyhtiöasiakkaat). Oma Alvassa voit maksaa laskun, tilata e-laskun sekä ilmoittaa tilinumerosi mahdollisia hyvityksiä varten. Monitorista saat tarvittaessa asiakasnumerosi ja laskutussopimusnumerosi e-laskua varten. Kivran käyttäjille paperilasku lähetetään digipostina Kivraan.

Mikäli et kuluttaja-asiakkaanamme pysty maksamaan laskuasi eräpäivään mennessä, voit Oma Alvassa pyytää meiltä lisäaikaa laskun maksamiseen. Jos maksusi myöhästyy alle viikon, erillistä pyyntöä tai ilmoitusta ei tarvita, eikä tästä vielä aiheudu sinulle huomautuslaskua tai viivästyskorkoa. Yritysasiakkaiden laskuilla myöhästymisen aikaraja on seitsemän päivää eräpäivästä. Pidemmistä maksuajoista tai huomautuslaskujen maksuajoista tulee sopia asiakaspalvelumme kanssa tällä lomakkeella tai soittamalla p. 014 366 4010.

Jos olet jo saanut maksumuistutuksen, perintäilmoituksen tai katkaisuvaroituksen Ropolta, hoidathan asiaasi ensisijaisesti heidän kanssaan. Ropon puhelinnumero Alvan asiakkaille on 09 4246 1305 ja sähköposti alva(at)ropo.com.