Talousvesi- ja jätevesilasku

Lähetämme vesilaskun neljä kertaa vuodessa tammi-,huhti-, heinä ja lokakuussa. Suuremmille yrityksille lähetämme laskun joka kuukausi.

Vesilasku koostuu käyttö- ja perusmaksuista

Kaikilla yhden huoneiston pientaloilla on kiinteät veden toimitushinnastomme mukaiset perusmaksut. Yhtä huoneistoa suurempien asuinkiinteistöjen sekä veden ja viemäröinnin kannalta asuinkiinteistöihin rinnastettavien kiinteistöjen perusmaksu määräytyy kiinteistön vesimittarin koon perusteella (hinnastot ja sopimusehdot).

Käyttömaksun perusteena on kiinteistön käyttämän veden määrä, joka mitataan Alvan omistamalla vesimittarilla. Käyttömaksu peritään erikseen talousveden toimittamisesta ja jäteveden siirrosta. Uuden sopimuksen ensimmäinen veden vuosikäyttöarvio perustuu laskennalliseen vedenkäyttöodotukseen eli vuosikäyttöarvioon. Lukemailmoituksen jälkeen veden käyttöarvio päivittyy edellisen vuoden toteutuneen veden käytön perusteella seuraavan vuoden arviolaskutuksen perusteeksi.

Vesimittarilukema ja tasauslasku

Osalla asiakkaistamme on etäluettava vesimittari, jolloin lasku perustuu todelliseen kulutukseen, eikä mittarilukemaa tarvitse ilmoittaa.

Muiden kiinteistöjen todellisen kulutuksen määrittämiseksi vesimittarilukema tulee ilmoittaa vuosittain. Mittarilukeman voi ilmoittaa sähköisesti tällä lomakkeella tai kirjautumalla sähköiseen asiointipalveluumme. Mikäli lukeman ilmoittaminen ei ole mahdollista sähköisesti, voit palauttaa Alvan vuosittain lähettämän veden lukemanilmoituskortin postitse.

Lukemailmoituksen jälkeinen lasku on tasauslasku. Tasauslasku perustuu vesimittarilukemiin ja toteutuneeseen vedenkäyttöön mittarinluentojen välillä. Toteutuneesta kulutuksesta vähennetään lukemailmoitusten välissä laskutetut arvion mukaiset veden ja jäteveden käyttömaksut. Mikäli olet käyttänyt arvioitua vähemmän vettä ja jätevettä, hyvitämme erotuksen tasauslaskulla. Vastaavasti veloitamme arvioitua suuremman vedenkäytön tasauksen yhteydessä. Tasauslasku sisältää myös arviomaksut laskutuskauden loppuun saakka. Perusmaksut ovat kiinteitä maksuja, joita ei hyvitetä tasauslaskulla.

Jos tarvitset kopion laskustasi tai haluat varmistaa oletko maksanut kaikki laskusi, onnistuu se sujuvasti sähköisessä palvelussamme. Palvelusta saat myös tiedot e-laskun tekemistä varten.

Maksutapavaihtoehdot

Maksutapavaihtoehtoina on sähköinen lasku tai perinteinen paperilasku. Kuluttaja-asiakkaat voivat tehdä uuden e-laskusopimuksen verkkopankissa laskusta löytyvillä tiedoilla. Yritysasiakkaiden verkkolasku otetaan käyttöön ilmoittamalla Alvan asiakaspalvelulle yrityksen verkkolaskuosoitteet.

Maksuhuomautukset ja toimituksen keskeytykset maksamattomien laskujen vuoksi

Maksun viivästyessä lähetämme maksuhuomautuksen. Mikäli emme saa suoritusta maksuhuomautukseen, siirtyy lasku perittäväksi yhteystyökumppanillemme Intrumille.

Mikäli olet saanut laskuamme koskevan katkaisuvaroituksen tai  veden toimitus on keskeytetty maksamattoman laskun vuoksi, otathan yhteyttä suoraan yhteistyökumppaniimme.

Intrumin maksuneuvonta palvelee arkisin maanantaista perjantaihin kello 7.30-17.00 puhelimitse numerossa 09 2291 1842. Henkilöasiakkaat voivat hoitaa maksamiseen liittyviä asioita myös Oma Intrum-verkkopalvelussa.

Hyvityslaskut ja ylisuoritukset

Sopimuksen voimassa ollessa hyvitämme hyvityslaskuilla tai asiakkaiden mahdollisilla ylisuorituksilla seuraavaa tai seuraavia laskuja.

Yritysasiakkaille palautamme liikasuoritukset asiakkaan ilmoittamalle pankkitilille ilman eurorajaa. Palautuksesta perimme palveluhinnastomme mukaisen kulun.